Alternativ markedsføring? 3 ting du kan gøre

I en verden, hvor forbrugerne har flere valgmuligheder end nogensinde før, kan det være svært for virksomheder at differentiere sig fra konkurrenterne. Traditionelle markedsføringsmetoder som tv-reklamer og trykte flyers bliver ofte overset, og derfor vender mange virksomheder sig mod alternative markedsføringsmetoder for at blive bemærket. Virksomhederne bruger f.eks. i stigende grad sociale medier til at komme i kontakt med potentielle kunder. Ved at skabe engagerende indhold og deltage i online-samtaler kan virksomheder opbygge relationer med deres målgruppe og etablere sig i deres branche. I en verden hvor konkurrencen er hård, kan alternative markedsføringsformer, være vejen til at skabe opmærksomhed om sin virksomhed, sit brand og sine produkter. Det kan også være en god måde at markedsføre sig, for mindre virksomheder, som ikke har store markedsføringsbudgetter. Så hvis ejer en virksomhed, en forretning eller et brand, kan det være en stor forel for dig, at læse med i denne artikel.

Eksempler på effektiv alternativ markedsføring

Derudover bruger virksomheder også teknikker til oplevelsesbaseret markedsføring til at skabe mindeværdige oplevelser, der vil få kunderne til at vælge deres brand frem for andre. Der er uendelige muligheder for virksomheder, der ønsker at tænke ud af boksen, lige fra pop-up-butikker til vandflasker med logo. I sidste ende kan virksomheder ved at anvende alternative markedsføringsmetoder effektivt nå deres målgruppe og skille sig ud fra konkurrenterne, og dermed vinde flere markedsandele og få flere salg. 

Herunder kan du læse om 3 eksempler på alternativ markedsføring, som er værd at overveje.

1. Mund-til-mund

En af de ældste og mest effektive markedsføringsformer er mund-til-mund markedsføring. Hvis folk taler om dit produkt eller din tjenesteydelse, er det sandsynligt, at de også vil være interesserede i at købe det. Du kan fremme mund-til-mund-markedsføring ved at tilbyde rabatter eller andre incitamenter til folk, der henviser nye kunder til dig. Det er muligvis en gammel metode, men faktum er, at den er effektiv og virker.

2. Online markedsføring

Med fremkomsten af internettet er online markedsføring blevet en af de mest effektive måder at nå ud til potentielle kunder på. Der findes en række forskellige teknikker, der kan anvendes, herunder forskellige former for søgemaskineoptimering, pay-per-click-reklamer og markedsføring på sociale medier generelt.

3. Guerilla-markedsføring

Denne type markedsføring er kendetegnet ved kreativitet og overraskelse. Den bruges ofte til at skabe buzz om et produkt eller en tjenesteydelse. Almindelige taktikker omfatter gadekunst, kridtstencils, flash mobs og uafhængige musikkoncerter. Guerilla-markedsføring skal planlægges omhyggeligt for at undgå juridiske problemer eller stødende indhold. Derfor bør man altid huske at undersøge gældende lovgivning inden man iværksætter eventuelle tiltag.